
Biała korozja może powstać gdy świeżo wykonana powłoka zostanie poddana działaniu wilgoci ( np. w postaci opadów atmosferycznych lub wykroplenia pary wodnej zawartej w powietrzu ). Na suchej, ocynkowanej powierzchni powstaje w ciągu kilku dni powłoka ochronna ( patyna ), która uniemożliwia tworzenie się białej korozji. Wystąpienie białej korozji nie stanowi wady powłoki cynkowej i najczęściej jest wynikiem nieodpowiedniego składowania.
Biała korozja występująca w niewielkim stopniu nie musi być usuwana. Z czasem zmienia się za sprawą CO2 zawartego w powietrzu w węglany cynku, które tworzą szczelną, dobrze przyczepną powłokę, która chroni przed dalszym utlenianiem.
Zapobieganie białej korozji.
Podczas opadów deszczu, śniegu jak również podczas mgły i wysokiej wilgotności powietrza, świeżo ocynkowane elementy stalowe należy zawsze składować pod dachem. Każdorazowo podczas składowania detali na wolnym powietrzu należy przestrzegać poniższych zasad:
· Elementy ocynkowane układać na przekładkach ( np. kantówki z suchego drewna ) . Odległość pierwszej warstwy od podłoża nie powinna być mniejsza niż 150mm. Nie dopuszcza się składowania na wilgotnym podłożu lub trawie.
Całkowicie płaskie, stykające się ze sobą powierzchnie elementów należy oddzielić przekładkami w celu zapewnienia cyrkulacji powietrza.
Elementy zawsze składować z lekkim nachyleniem, aby umożliwić odpływ wody opadowej i kondensatu.
Przy wydrążonych bryłach i profilach zamkniętych należy zapobiegać gromadzeniu się wody; składować otwartą stroną do dołu.
Nie nakrywać szczelnie plandekami lub foliami ze względu na ryzyko kondensacji pary wodnej.
Usuwanie białej korozji
W niewielu przypadkach zachodzi konieczność usunięcia białej korozji.
W skrajnych przypadkach małe plamy mogą być usunięte mechanicznie za pomocą specjalnej szczotki.
Przy dużym nasileniu białej korozji obejmującej duże powierzchnie, należy zastosować środki chemiczne w porozumieniu z cynkownią.
0 Komentarzy